Put Malog Princa - perla Velebitu

04.11.2013
put-malog-princa-perla-velebitu

Je nezmysel lietať kvôli horám do ďalekých krajín, keď ich máme toľko krásnych a nezlezených doma. Povedal kedysi horolezec a extrémny lyžiar Heini Holzer. Aj takto odpovedal na pozvánku na expedície svojmu vtedajšiemu parťákovi Messnerovi.

Bolo to niekedy v roku 2007, keď spoločnosť National Geografic vyhlásila Chorvátsko za krajinu roka a odporučila svojim spolupracovníkom, aby si na ňu posvietili. Po prečítaní tejto krátkej agentúrnej správičky som sa len uškrnul. Toto už dávno viem, pomyslel som si.

Po jednom z viacerých výletov do týchto končín som pomocou Google Earth blúdil po krajine a pozeral, čo všetko sme nestihli. Klikol som už na neviemkoľkú fotku v poradí a na nej sa objavil obrázok so skalnými oknami, prekrásnou krasovou krajinou a pod fotkou bol popis: Put Malog princa.

Bol to práve ten názov, ktorý ma prinútil spozornieť. Tú dôverne známu knižku poznám takmer naspamäť a tak som hneď začal hľadať ďalšie fotky tohoto miesta. Zopár kliknutí a autorovi názvu tejto trasy sa podarilo to, čo chcel... Môj nový "projekt" bol na svete.

jesenný_Velebit

Od nápadu po realizáciu to u mňa trvá v priemere niekoľko rokov. Som už zvyknutý... a vytrvalý.

Put Malog princa sa nachádza v Južnom Velebite. Východiskom je Prezidpas. Cestné sedlo, cez ktoré kedysi prechádzali kolóny dovolenkárov na ceste k moru. Dnes už vedie popod Velebit neďaleký tunel Sv. Rok.

Pri plánovaní tohoto výletu zohrala veľkú úlohu poloha neďalekej lezeckej Paklenice. Výlet do Velebitu ako oddych od lezenia je dobrým tipom, pozor však na ročné obdobia a horúce počasie!  Aj preto sme tento výlet nezrealizovali hneď pri prvej návšteve Paklenice, ale čakali sme na lepšiu príležitosť. Tá prišla tento október.

Autom zo Starigradu Paklenice je to na Prezid cca 40 minút. Tu sme zaparkovali na pomerne veľkej odstavnej ploche vľavo od cesty. V nedeľu sme tu boli sami.

Na túru sme vyrazili s mapou Južného Velebitu, ktorú sme kúpili priamo v Paklenici v obchodíku v kaňone. V mape je aj podrobný výrez práve tejto oblasti (foto). Vzhľadom na dĺžku trasy sme zvolili ľahšiu a rýchlejšiu prístupovú cestu do centra Crnopacu, kde sa Put Malog princa nachádza. Asi po hodine a pol sme prišli ku chatke/útulni, ktorá patrí domácemu turistickému klubu. Chatka bola otvorená, je prístupná všetkým. Žasli sme nad čistotou a vybavením. Toto sme na Slovensku nikde nevideli...

výhľady_z_terasy

Po prestávke na chate (nikoho sme nestretli) prišlo na rad to, po čo sme sem prišli. Krátky presun bukovým pralesom, ktorý o drevorubačoch ešte nepočul, a stojíme pri rázcestníku. Put Malog princa je okruh, dal by sa ísť oboma smermi. Rozhodujeme sa ísť vpravo a okruh tak zakončiť výstupom na Bili Kuk. Zakrátko prichádzame po dobre vyznačenom chodníku k prvej "atrakcii", ako sme ich neskôr nazvali.

brána_do_rozprávky_:)

Vždy sú popísané tabuľkami s názvom a je ich tu neúrekom. Nasledujú jedna za druhou, niekedy sú od seba vzdialené len desiatky metrov. Jedna z nich je priepasť Zdenkova jama, dostávame sa pomocou rebríkov na najhlbšie položené miesto. Nasleduje množstvo skalných útvarov všetkých druhov. Skalné okná ani nepočítame...

Takzvané "preliezky" sú zabezpečené oceľovými lanami a kovovými tyčami, ktoré uľahčujú postup. Nie všetky atrakcie sa vošli do fotogalérie...

Na záver ešte úžasný výstup na Bili Kuk, okorenený prelezom cez skalné okno. Sedíme hore a pozeráme sa na výhľady. Skúšame odhadnúť, kadiaľ sme išli. Muselo to dať veľký kus práce prekutrať kras, preliezť prales a naprojektovať tento okruh, aby boli "atrakcie" pospájané. A koľko ich tu ešte musí byť, tých čo sa do okruhu nezmestili.

Vraciame sa na chatku. Počujeme štekot psov. Chlapík zo Zadaru je tu sám. Porozpráva nám o domácom aktivistovi, ktorý vedie turistický oddiel a je jedným z autorov trasy. Dozvedáme sa, že má už 86 rokov a stále je aktívny...

Cestu späť volíme tou istou trasou. Výstup na vrchol Crnopac na nás počká. Rovnako ako niekoľko ďalších naplánovaných túr, ktoré sme nestihli. Veď Chorvátsko je hneď za rohom.

Pri návrate ešte vychutnávame západ slnka. Západy slnka boli pre Malého princa véééľmi dôležité.  Zážitok je dokonalý.

Bili_Kuk_v_pozadí_Kita_Gačešina

Antoine de Saint Exupéry: Malý princ, úryvok:

Malý princ a Obchodník

Malý princ na svojom putovaní stretol Obchodníka.

Bol to Obchodník, čo predával vylepšené pilulky proti smädu. Stačilo raz za týždeň jednu zhltnúť a človek nepociťoval potrebu napiť sa.

"Prečo to predávaš?" Spýtal sa Malý princ.

"Je to veľká úspora času", odpovedal Obchodník.

"Vypočítali to odborníci. Ušetrí sa päťdesiattri minút za týždeň."

"A čo sa urobí s tými päťdesiatimi troma minútami?"

"Každý si urobí, čo chce..."

"Keby som ja mal premárniť päťdesiattri minút, šiel by som celkom pomaly k studničke...", povedal Malý princ.

slnko_zapadá_nad_Crnopacom

Fotky Put Malog Princa - perla Velebitu

alex luczy 04.11.2013
krasne, poznam tiez chorvatsko a bol som uchvateny. super fotky!

Zdenka 04.11.2013
jaaj krásne vám bolo :o)

Jaraba 04.11.2013
Nevedela som, že si na umelé kozy :-D

Jano 04.11.2013
Martin, vdaka, ze si nasiel tento vyrok od Heiniho Holzera, super lezca a lyziara. Je to sväta pravda, domaci casto nepoznaju kopce okolo ich domu, ked sa opytas preco, odpoved je : Ved som odtialto. To je tak, cudzia zena je krajsia ako vlstna.

sisa 04.11.2013
krása

martin 04.11.2013
bola to len kozička, hlinená maličká ešte že ma nevyfotili s tým vtákom :)