Ostrov Hvar

10.03.2008
ostrov-hvar

Chorvátske pobrežie a ostrovy Jadranského mora sú právom považované za jednu z najkrajších prímorských turistických oblastí vôbec. Aj napriek tomu, že táto krajina je pre nás priam notoricky známa - Veď kto chcel ísť za bývalého režimu k moru nemal na výber veľa možností. Stretávam sa stále s názormi typu: "Čo by som tam robil, mňa vylihovanie na pláži nebaví."
          Tentoraz sa vyberieme na ostrov Hvar o ktorom toho už bolo popísaného dosť. My sa naň pozrieme očami ľudí, ktorí majú radi aktívny životný štýl.
Na ostrov sa dá preplaviť s trajektom zo Splitu alebo z Drvenika. Cenník nájdete na www.jadrolinija.hr My sme zvolili prvú možnosť. Plavba je dlhšia aj drahšia, ale ušetríte dlhú cestu po pobreží a potom cez celý Hvar. Vylodili sme sa v novom prístave neďaleko mestečka Stari Grad. Hneď vedľa je veľký supermarket, asi najväčší na ostrove. Naším cieľom bol kemp Lili v osade Jagodna na juhozápadnej strane ostrova neďaleko Svetej Nedelji. Dá sa tam dostať jedine jednosmerným tunelom vysekaným v skale, už ten je sám osebe atrakciou.
          Strávili sme tu nakoniec takmer tri týždne a ako taký výber toho najlepšieho vám ponúkam:

Päť pohľadov na outdoorový Hvar:

Lezenie na pobrežných útesoch:

Rozložili sme stan v kempe v osade Jagodna a nemohli sme vynechať neďalekú lezeckú oblasť "Šuplja Stina". Sú to útesy nad morom tvorené nádherným, členitým a pevným vápencom. Do tohto miesta sa pred časom zaľúbil slovák Miro Štec, www.cliffbase.com ktorý si tu kúpil pozemok, na ktorom stojí naväčšia časť skál a začal odisťovať lezecké cesty. Dnes ich tu je vďaka nemu vyše 100. Lezie sa za poplatok (v čase našej návštevy 15 kuna os./deň). Cesty sú výborne odistené. Veľkou výhodou je blízkosť mora, takže sa dá kombinovať lezenie s plávaním/potápaním more je tu nádherné a členité pobrežie dáva možnosť vyskúšať si skoky do vody z rôznej výšky. Ďalšou atrakciou tohto miesta je Deep water soloing, alebo lezenie nad morom bez istenia. Dá sa traverzovať niekoľko sto metrov dlhá stena vedúca stále nad morom. Na ostrove sú ďalšie tri menšie lezecké oblasti o ktorých sa dozviete viac v lezeckom sprievodcovi: Boris Čujič - Chorvátsko.

Morský kajak:

na kajaku pri Sv. Nedelji

Nenechali sme si ujsť príležitosť zajazdiť si na morských kajakoch, ktoré požičiava Miro priamo pri skalách. Vydali sme sa popri pobreží na sever a veru bolo čo obdivovať. Súvislú skalnú stenu nad morom striedali nádherné kamienkové pláže. na ktoré sa dá dostať len loďou alebo peši, takže v septembri na nich už bolo len zopár fajnšmekrov, ktorý vedia čo je dobré. Na kajaku by sa dalo pokračovať až ku mestečku Hvar. Priamo v našom kempe ponúkal jeden chlapík zo Splitu výlet na kajakoch na Pakleni otoci - nádherné súostrovie severne od mestečka Hvar. Trochu sme zaváhali a keď sme prejavili záujem bol už doma v Splite. Sezóna mu už skončila. Takže nabudúce.

Turistika:

pohľad_zo_Sv._Nikola_na_Hvar

Ostrovom prechádza pozdĺžne horský hrebeň a jeho najvyšší vrch Sv.Nikola (628m.) sa nachádza práve nad dedinkou Sv. Nedelja. Na vrchol vedú značkované chodníky, ale kúpiť mapu ostrova, kde by boli zakreslené bohužiaľ nie je možné. Na túru sme vyrazili pomocou plánika, ktorý kreslil Miro.
          Vyrazili sme z kempu Jagodna po štrkovej ceste . Serpentíny nás doviedli ku starej kamennej osade rovnakého názvu. Zakrátko sme sa napojili na úzky kamenný chodníček, ktorý nás doviedol až na planinu pod vrcholom. Tu pred pár rokmi vyčíňal požiar, je to škoda. Obnova borovicového lesa trvá desaťročia. Vzhľadom na neskorý september sme slnečné počasie prežili bez úpalu a vychutnali si výhľady z vrcholu. Pri zostupe na druhú stranu sme sa zastavili vo veľkej jaskyni s ruinami františkánskeho kláštora. Odtiaľ sme pomedzi vinice zostúpili do Sv. Nedelji. Na túto veľmi peknú túru odporúčam zobrať si dostatok vody. Nikde po ceste si ju už nedoplníte.

Horský bicykel:

na bajku neďaleko Jelsy

Na ostrove je hustá sieť štrkových ciest. Komu sa však nechce šlapať do kopca môže si vychutnať chodníček popri mori z Jelsy do Vrbosky. V tejto časti ostrova je viac možností zajazdiť si peknou krajinou s malým prevýšením. Ak by si chcel niekto šlapnuť do kopca odporúčam štrkovú cestu ktorou sa dá obísť cez sedlo spomínaný tunel na ceste z Jelsy do Sv. Nedelji. Možností je tu veľa, sú tu dokonca značené cyklotrasy. plánik by mal byť k dispozícii v informačných kanceláriách.

Plávanie a šnorchlovanie:

A nakoniec to najhlavnejšie, kvôli čomu sme tu vlastne prišli - more. Pobrežie na Hvare patrí medzi najčistejšie v Chorvátsku a Hvar sa pýši aj čistou a priezračnou vodou. Z ľoďky vidíte na desať metrov hlboké dno a pri pokojnej hladine rozoznáte aj detaily. Plával som už v Chorvátsku na mnohých miestach, ale na Hvare bol podvodný svet určite najbohatší a najkrajší. Miestami si človek obklopený húfmi rýb pripadá ako v nejakom prírodopisnom filme z koralového mora.
          Šnorchlovaciu výstroj: plutvy a okuliare s trubicou dostať na každom väčšom trhovisku. S pomocou plutiev sa dajú prekonať podstatne ľahšie aj väčšie vzdialenosti. My sme si dali napr. plavecký maratónik z Jagodnej do Sv. Nedelje ku skalám a naspäť. cca 5-6km. S pomocou okuliarov s dýchacou trubicou sa človek nemusí vynárať kvôli nádychu a počas plávania si vychutnáva výhľady na podmorský svet. Pozor však na medúzy, takmer som do nich vrazil, Slávka si ich všimla a stihla ma chytiť za nohu.

Ostrov Hvar zvyknú domáci nazývať aj chorvátska Madeira. Neviem, či kvôli vínu, ktoré sa tu hojne pestuje, alebo kvôli slnku, ktoré tu svieti najviac dni v roku zo všetkých miest na Jadrane. Jedno však viem určite. Aj keď si na naše cesty vyberáme stále nové cieľe, na Hvar sa ešte vrátime...

Fotky Ostrov Hvar

cliffbase
chmura1 28.07.2010
cest praci, len na margo lezenia v dedinke Sveta Nedelja, aby ste mysleli na to, ze to ma aj svoje muchy, teda mozte aj narazit na problem. chceli sme si zaliezt u Mira, no ak si tam dopredu nezajednate ubytko a to priamo cez Mira, tak vas k lezeniu ani nepusti, pretoze podla neho nie je mozne si najst ubytovanie s priatelmi niekde inde a zaroven si zaliezt. asi mu to naburava kseft. takze nas pekne odpalkoval, ked sme sa tyzden dopredu ohlasili, ze by sme si radi zaliezli a ze sme dvaja, tak nam s radostou odpisal, ze si mame najsi inu destinaciu. ako zakaznici dakujeme za sluzby... Pista