Trogir - pamiatka UNESCO

03.04.2008
trogir-pamiatka-unesco-Chorvátsky Trogir sa nachádza niečo vyše 20 km severne od Splitu. Toto starobylé mestečko je jednou zo štyroch pamiatok zaradených medzi kultúrne dedičstvo UNESCO na chorvátskom pobreží Jadranského mora. Mal som ho už dávnejšie "na zozname", a keď nám ho pri návšteve Dubrovníku pri srdečnom rozhovore odporučil jeden nemecký chlapík, tak bolo rozhodnuté.
          Trogir založili už starovekí Gréci približne v 3. storočí pred n. l. Staré mesto sa nachádza na malom ostrovčeku medzi pevninou a ostrovom Čiovo. My sme po príchode smerom od Splitu zaparkovali na veľkom (platenom) parkovisku ešte na pevnine. Je tu dobrý tieň medzi vysokými borovicami - v letných horúčavách to môže byť životne dôležité.
          Z parkoviska sa do mesta dá dostať mostíkom pre peších priamo do centra. Pri našej prehliadke sme obišli najprv mestrečko dookola, pričom sme nemohli vynechať návštevu starej pevnosti Kamerlengo. (platí sa 20 kn) Nebolo to nič moc, ale ten výhľad na mesto z veže stál určite zato. V prístave kotvila Aurora s Britskou vlajkou. Bola to asi najluxusnejšia jachta, akú som kedy videl a ten názov mi s tým prepychom nejak nešiel dokopy...
          Po okruhu okolo ostrovčeka a prvom kole výbornej zmrzliny nasledovala prehliadka mesta. Mestečko nie je veľké a túlanie sa uličkami nás veľmi nevyčerpalo. Z architektonického hľadiska je to vlastne jedna veľká stavba, kde sú domy úplne poprepájané a pomedzi ne vedie hustá sieť úzkych uličiek a podchodov. Je tu množstvo historických pamiatok a kostolov, podrobný popis nájdete tu .
          Na záver snáď len zaujímavosť: V tomto mestečku natáčali scény z filmu Winnetou - posledný výstrel. Vo filme si Trogir zahral americké Santa Fé.