Omiš - mesto korzárov

05.08.2008
omis-mesto-korzarov

Omiš nepatrí medzi typické chorvátske prímorské mestá. Zaslúžila sa o to hlavne jeho poloha pri ústí rieky Cetiny. Tá na tomto mieste prerazila cez pobrežné vápencové pohorie hlboký kaňon a vytvorila naozaj pekné miesto. To neušlo pozornosti už našim prapredkom, veď prvé zmienky o osídlení siahajú až do staroveku.
                    Môj prvý kontakt s týmto miestom bol trochu kuriózny - po prečítaní knižky Omišskí korzári, kde autor opisoval boj vtedy samostatného mestského štátiku proti Rímskej armáde za čias prenasledovania kresťanov, som hneď vedel, že sa tam raz pozriem.

Omiš                     Mnohé publikácie označujú stredoveký Omiš ako mesto pirátov, prepadávajúcich obchodné lode. Domáci historici majú však svoj výklad pravdy a slobodný Omiš označujú ako tŕň v oku a konkurenciu pre vtedy mocné mestské štáty ako Benátky a Janov.
                    Tie vlastne tiež praktizovali pirátstvo, ale vo veľkom (dobyvačné vojny). V roku 1444 sa nakoniec benátčanom podarilo mesto dobyť. Toto obdobie najviac pripomínajú dve pevnosti. Jedna v starom meste a pevnosť Fortica na kopci nad mestom.

Divočina kúsok za mestom.                     Za čias Juhoslávie bolo toto miesto orientované viac na priemysel, dnes však jednoznačne prevláda orientácia na turistický ruch, rovnako ako u celého Chorvátska. A Omiš veru má turistom čo ponúknuť. Priamo v meste sa nachádza veľký kemping Galeb, je však pomerne drahý, ale jeho veľké výhody sú veľká piesková pláž a neďaleko vzdialené historické centrum (peši asi 15min.) Popri pobreží smerom na Split sú ďalšie kempy, určite lacnejšie, ale peši sa už do centra tak ľahko nedostanete.

Najväčšou atrakciou je Rafting na rieke Cetine . Pre tých pohodlnejších sa organizujú vyhliadkové plavby kaňonom až po Radmanove Mlinice, tu práve končí rafting a rieka začína byť splavná pre motorové člny. Okolie mesta v posledných rokoch začína byť zaujímavé aj pre športových lezcov. Nachádza sa tu niekoľko lezeckých oblastí, kde sa dá liezť po celý rok. Rovnako si tu na svoje prídu aj cyklisti, z mesta vedie smerom do vnútrozemia niekoľko pekných ciest so zaujímavým prevýšením.

Len krátko:
- po dokončení diaľnice vedúcej vnútrozemím by sa mohla premávka v meste trochu skľudniť
- prehliadka pevnosti Fortica je zdarma, samozrejme vyšliapať hore treba "za svoje"
aktualizácia: dostal som správu, že počas letnej sezóny sa začalo vyberať vo Fortici vstupné 10 kuna, nezostáva nič, len veriť, že za tie peniaze budú aj pokračovať v rekonštrukcii...
- pevnosť v meste zatvárajú o šiestej, aj preto nám prehliadka nevyšla - nabudúce...

Fotky Omiš - mesto korzárov

RE: Omiš - mesto korzárov
sherpa 31.07.2018
taka aktualna pikoska > https://style.hnonline.sk/ cestovanie/1786345-omischorvati-postavili-tunel-do-prazdna-ludia-v-omisi-zuria

31.07.2018
v najnovšom článku z omišu už je aj ten tunel odfotený, nedokončili most nad riekou spájajúci oba tunely, došli peniaze...