Lezecký raj na ostrove Krk

11.08.2011
lezecky-raj-na-ostrove-krk

Keď som si na jar zisťoval najlepší možný prístup na jadranské ostrovy Cres a Lošinj z dvoch možností som nakoniec vybral tú cez ostrov Krk. A kedže možnosti získavať informácie sú dnes prakticky neobmedzené tak som si naťukal do vyhľadávača niečo ako Climbing na Krku.

Narazil som na zaujímavú stránku, ktorá hovorila o ešte zaujímavejších lezeckých možnostiach v okolí letoviska Baška. V starom lezeckom sprievodcovi Chorvátska toho z Krku moc nebolo, ale práve na tej stránke som sa dozvedel o tom ako partia nadšencov celú zimu makala na čistení a odisťovaní novej lezeckej oblasti

"Ok! Zastavíme sa tam cestou kuknúť!" Dohodli sme sa so Slávkou. Nečakali sme nič mimoriadne. Frustrovaní našou lezeckou neaktivitou posledných rokov sme nečakali žiadne zázraky.

Na spomínanej stránke sú podrobne zmapované tri oblasti. Jedna z nich, najmenšia je hneď pri mori. Nachádza sa za kempom Bunculuka. Je to však len malá stienka s pár krátkymi cestami. Dalo by sa tu však skombinovať lezenie s kúpaním sa v mori. Podobne ako na Hvare.

Bunculuka nás nijako moc nezaujala a keďže nás v Baške hneď na začiatku úplne oslnili turistické možnosti, tak to chvíľu trvalo, kým sme sa vydali na prieskum skál vo vnútrozemí. Našou prvou zastávkou bola oblasť Portafortuna. Pomenovaná je podľa bývalej diskotéky, ktorá sa nachádza hneď vedľa parkoviska slúžiaceho teraz už hlavne lezcom.

Portafortuna prinesla šťastie...

Tento názov znamená v taliančine presne to. Náš prvý výlet pod skalu (od auta cca 20min do kopca) bol už podvečer, ale keď sme začali nerozlezení vychutnávať tie krásne, ľahké a dobre odistené cesty tak sme neverili vlastným očiam!

Ďalšie návštevy Portafortuny nám len potvrdili, že sa jedná o fakt výnimočnú oblasť. Toľko ľahkých, krásnych, dobre odistených cca 20-30 metrových ciest, jedna vedľa druhej nenájdete ani v Paklenici. A tam sme liezli už dva razy... Počas našich nasledujúcich početných návštev som si všimol, že tu dokonca lezie viac žien a dievčat ako ich náprotivkov :) Je to naozaj ideálne miesto na rozlezenie sa po dlhšej pauze. Prístup od auta beriem tiež veľmi pozitívne. Predsa len tu nebude hroziť nejaká invázia a tá prechádzka pod skalu nikoho nezabije :)

Samozrejme, sú tu aj ťažšie cesty. Kompletný sprievodca je na stránke pod článkom.

Belove stijene

Belove_stijene,_odistená_je_zatiaľ_iba_ľavá_časť

Akoby toho nemalo byť dosť, pár kilometrov od Portafortuny začala skupinka nadšencov odisťovať a čistiť úplne novú oblasť. Krásny kúsok prírody. Vápencové vežičky a steny. Jednodlžkové cesty v drsnom, miestami až ostrom vápenci. Je tu ešte množstvo možností na nové cesty, pribudnú hádam aj nejaké viacdĺžkové. Priestor tu je. Pri lezení bol na niektorých miestach ešte prach od vŕtania nitov...

Pôvodne sme sa na Krku plánovali zdržať pár dní a potom ísť ďalej. Keď sme odchádzali s kempu Zablače v Baške po 20 dňoch, vedeli sme, že sa ešte vrátime... Lezenie na Krku sa samozrejme nedá porovnávať s viacdĺžkovými cestami v Paklenici, ale keď  hľadáte niečo jednoduchšie na rozlezenie tak nič lepšie som ešte nevidel...

Samozrejme nie sú to skaly priamo nad morom ako na Hvare, treba rátať s 20-30 minútovými nástupmi pod skalu. Z neďalekej Bašky sa treba presúvať za lezením autom. A ešte niečo: podvečer sa v máji dosť často strhol silný nepríjemný vietor od pevniny nazývaný Bora. Nezabudnite si zobrať so sebou aj nejakú šuštiačku aj keď bude v Baške na slnku ešte horúco.

Plániky s prístupom ku skalám, podrobných sprievodcov a kopec ďalších informácií nájdete na stránke: