Korčula - mestečko v tvare rybej kosti

15.09.2008
korcula-mestecko-v-tvare-rybej-kosti

Mesto Korčula ležiace na rovnomennom chorvátskom ostrove patrí medzi najcennejšie pamiatkové rezervácie na pobreží Jadranského mora. Prvá zmienka o osídlení tohto strategického miesta siaha už do 4. storočia p.n.l. Vtedy tu bola osada gréckych rybárov. Podľa povesti však toto mesto založil hrdina Trójskej vojny Antenoris.
          Z bohatej histórie mesta je zaujímavé pôsobenie benátskeho kupca a cestovateľa Marca Pola. V roku 1298 sa vo vodách v okolí mesta odohrala veľká námorná bitka medzi Benátkami a Janovom. Skončila sa víťazstvom Janova, Marco Polo v nej bol zajatý a zvyšok života prežil v Janovskom väzení.

V súčasnosti má Korčula aj s novými časťami 3300 obyvateľov, v čase najväčšieho rozkvetu mala 4000 obyvateľov žijúcich v starom meste obohnanom hradbami. Staré mesto stojí na poloostrove, ktorý kedysi od pevniny oddeľoval kanál. Na malom mieste sa tu nachádza viacero cenných pamiatok, z architektonického hľadiska je zaujímavý pôdorys uličiek, ktoré boli naprojektované tak, aby bolo mesto chránené proti vetru Bóra (z pevniny) a zároveň aby slnko svietilo do uličiek ráno a večer, tak sú chránené pred obedňajšou horúčavou. Tento pôdorys dostal názov rybia kosť.

Ostrovčeky medzi Korčulou a Pelješacom.

Dostať sa na Korčulu z pevniny je najjednoduchšie trajektom alebo lodnou dopravou z Orebiču (poloostrov Pelješac). Túto možnosť sme využili, a boli sme príjemne prekvapení cenou: lístok pre jednu osobu stojí 12 kuna - cca 50 sk za asi dvadsať minútovú jazdu. Prehliadka mesta zaberie asi 1-2 hodiny. Vo večerných hodinách, najlepšom čase na prehliadku sú však už múzeum a vyhliadková veža zatvorené.

O atraktívnosti Chorvátskeho pobrežia svedčí aj množstvo prominentných návštevníkov zo zahraničia. Popri meste sme mohli obdivovať aj dve luxusné jachty s vlajkami britského spoločenstva. Pohľadom na kmitajúce služobníctvo a ochrankárov s vysielačkami sme sa celkom pobavili.