Zoznam článkov od 1 do 20 (z 42) >>

Chorvátsko

Ostrov Brač: Nerežišča a Koloč

04.09.2016
 Chorvátsky ostrov Brač ponúka množštvo prírodných a rovnako aj historických zaujímavostí. Keďže sa nachádzame na nie až tak veľkom ostrove, všetko je neďaleko a na fakultatívne výletíky stačí vyrážať podvečer. Rovnako tomu bolo aj pri našom výpade ku skalnému oknu s názvom Koloč. Nachádza sa neďaleko obce Nerežišča. Parkuje sa priamo v obci neďaleko kostolíka ktorému na streche vyrastá malá borovica. Pohľad naňho nájdete v nejednom turistickom prospekte z Braču. Skalné okno Koloč zostáva naďalej "tajným tipom" Bál som sa pri pl...   Celý článok

Ostrov Brač: Bol

15.08.2016
 Chorvátsko - ostrov Brač - Bol Najväčší z ešte nenavštívených. Aj tak by sa donedávna dal nazvať tento ostrov v našej mape objavovania chorvátskeho pobrežia. Pre mňa bol však ostrov Brač nezmazateľne spojený aj s menom slovenského spisovateľa Martina Kukučína.  Na ostrov sme sa preplavili z Makarskej malým trajektom. Väčšina ľudí sa na ostrov dostane zo Splitu. Tam už jazdia trajekty oveľa väčšie. Vyskúšali sme cestou späť. Po vylodení sa na Brači sme sa presunuli a rozložili svoj základný tábor v Bole v malom kempe neďaleko Zlatého mysu. Pr...   Celý článok
 Chorvátsko - ostrov Brač - Bol - Murvica - Dračia jaskyňa Seriál článkov z chorvátskeho ostrova nezačneme pekne odzačiatku ale niekde od... jaskyne. Zmajeva špilja - tak znel nápis na tabuľke, keď som okolo nej prvý raz prefrčal na bajku v obci Murvica neďaleko známeho letoviska Bol. Pod nápisom bolo telefónne číslo. "Aha určite zas nejaká pasca na turistov, pomyslel som si." V našom super kempe však fungoval net a tak som sa večer počas rozhovoru s chalanom od Kninu nato mrkol. Pozerali sme si najprv vyvieračky chorvátskych riek. Super miesta, turis...   Celý článok
 Chorvátsko, Národný park Paklenica:  Seline - kaňonom Malej Paklenice - sv. Jakov - usadlosť Jurline - kaňon Veľká Paklenica - Marasoviči - Starigrad   Vyše 400 tisíc Slovákov navštívilo minulý rok Chorvátsko... My sme koncom septembra na tejto túre nestretli ani človiečika. A túra to veru nie je tuctová... Nemusela by sa za ňu hanbiť žiadna svetová turisticko-prírodná TOP destinácia... Ale tou je vlastne aj - Chorvátsko.   Ako to už chodí, takéto pecky nezvykneme dávať náhodou a na prvý pokus. Aj v tejto lokalite som sa už motal dlho a na tejto t...   Celý článok
 Chorvátsky národný park Paklenica vo Velebite sa dnes spája predovšetkým s lezením. Pre dovolenkárov, ktorí nelezú s prechádzkou po kaňone. Pre pamätníkov sa tieto krásne prímorské chorvátske hory samozrejme ešte spájajú s filmami o Winnetuovi. Tieto filmy sa v spomínanom národnom parku nenatáčali len v kaňone Veľkej Paklenice ale aj na neďalekej náhornej plošine s názvom Veliko Rujno a na ďalších miestach. Napriek tomu, že do Chorvátska vycestuje ročne najviac Slovákov sa úžasné hory Velebitu dlhodobo tešia nepozornosti turistov :) V tomto článku...   Celý článok
 Ocitnúť sa v Chorvátskej Paklenici začiatkom októbra a chytiť monzún ešte nemusí byť až taká katastrofa. V oblasti s množstvom zaujímavých, nielen lezeckých ale predovšetkým turistických cieľov sa dá aj v daždivom počasí niečo podnikať. Naše výpady k hornému toku rieky Zrmanje a jej prítoku riečky Krupy boli síce prerušované dažďom ale pomedzi mraky vykuklo občas aj slniečko.  Na hornom toku rieky Zrmanje je v prípade dostatku vody dokonca organizovaný rafting. Riečka je to veľmi pekná. Na niektorých miestach treba prenášať lode kôli vodopád...   Celý článok
 Chorvátsko - Starigrad Paklenica - rieka Zrmanja Rieku Zrmanju som objavil pred vyše 25 rokmi v ešte Juhoslovanskej knižke: Nautički vodič Jadrana. Porovnal som fotku v nej s jednou z fotiek z filmov o Winnetuovi, ktroré kedysi vyšli ako pohľadnice dokonca... Odvtedy prešlo veľa času. Prístup k informáciám sa stal oveľa ľahší. Mne sa po rokoch podarilo znovu vrátiť na Zrmanju. Venovali sme prieskumu pár dní, ale miesto na ktorom stálo pueblo sme zatiaľ nenašli. Až pri poslednej návšteve Paklenice sme na toto miesto natrafili úplne prozaicky: na bývalej hlavn...   Celý článok
Je nezmysel lietať kvôli horám do ďalekých krajín, keď ich máme toľko krásnych a nezlezených doma. Povedal kedysi horolezec a extrémny lyžiar Heini Holzer. Aj takto odpovedal na pozvánku na expedície svojmu vtedajšiemu parťákovi Messnerovi. Bolo to niekedy v roku 2007, keď spoločnosť National Geografic vyhlásila Chorvátsko za krajinu roka a odporučila svojim spolupracovníkom, aby si na ňu posvietili. Po prečítaní tejto krátkej agentúrnej správičky som sa len uškrnul. Toto už dávno viem, pomyslel som si. Po jednom z viacerých výletov do týchto končín ...   Celý článok

Ostrov Lošinj

31.05.2013
Pri našej minuloročnej chorvátskej odysee sme si z ostrova Cres odskočili na pár dní aj na susediaci ostrov Lošinj. Tento ostrov je s Cresom prepojený len mostom a tak presun bol jednoduchý. V mieste kde sa dva ostrovy spájajú je starobylá osada s názvom Osor.   Hneď za Osorom je prímorské letovisko Nerezine. Východisko pre túru na najvyšší vrchol ostrova Televrin 589 m.n.m. Na každom ostrove, ktorý sme navštívili bol najvyšší vrchol taký povinný výlet. Je to jednoducho vždy zaručený tip na hodnotnú túru. A nebolo tomu ináč ani teraz. Čakalo na nás ne...   Celý článok
Chorvátska Paklenica sa určite radí medzi najlepšie skalolezecké oblasti v Európe. S kľudom ju môžeme dať do jednej skupiny s Arcom, Verdonom, Finale Ligure a podobnými oblasťami. Tento článoček by mal poslúžiť menej skúseným lezcom, ktorých schopnosti sa pohybujú do 6a, aby sa osmelili a z jednodĺžkových ciest v kaňone vyrazili aj na nádherné a hlavne nevyšmýkané viacdĺžkové cesty.  Sprievodca Paklenicou je jedna poriadne hrubá knižôčka a vybrať na prvý raz niečo bez referencií a odporúčaní nie je pre začiatočníkov vždy ľahké. Hlavne keď...   Celý článok
Ostrov Cres sa nachádza na severe Jadranu v Kvarnerskom zálive. Spolu s ostrovom Krk je rozlohou najväčším ostrovom v Jadranskom mori. Preplaviť sa naňho dá trajektom z ostrova Krk alebo z poloostrova Istria. Tento ostrov je známy drsnou a divokou prírodou. Obývaných území, infraštruktúry a civilizácie tu je pomerne málo. Najväčšou zaujímavosťou ostrova je veľké sladkovodné Vransko jezero, ktoré je však pre turistov neprístupné. Na ostrove sú rezervácie supa bielohlavého, v mori smerom na západ sa vyskytujú delfíny. V rámci nášho systematického priesk...   Celý článok
Najčastejšie lezená viacdĺžková cesta v Paklenici. Najľahšia klasika v hlavnej stene Aniča Kuk. Aj to sa dá vyčítať zo sprievodcu, ktorého sa oplatí kúpiť. Mosoraški: 9 dĺžok, 350 metrov, jednotlivé dĺžky: 3a,4b,4b,4a,4b,4a+4a (tieto dve dĺžky sa spájajú dokopy),5c,5b,5a.   Skoro ráno sme s Mirom na nástupe pri pamätnej karabíne. Od parkoviska cca 30 minút rezkej chôdze do kopca. Tento pomníček je  zároveň orientačným bodom, pri ktorom začína cesta Mosoraški. Pomníček je tu na pamiatku chlapíkovi, ktorý sa pokúsil o prvý výstup stenou Ani...   Celý článok
Chorvátske pobrežie: Národný park Paklenica V tomto seriáli vás prevedieme po tých najkrajších viacdĺžkových cestách v Paklenici. Táto najväčšia lezecká oblasť v Chorvátsku ponúka pre každého niečo a ja sa stručne pokúsim jednotlivé cesty priblížiť pár užitočnými detailami a hlavne fotkami. Rád by som, aby vznikol seriál článkov, aké by som aj ja rád našiel na internete, keby som hľadal informácie, prípadne inšpiráciu na danú tému... Čo sa týka obtiažnosti, tak začneme pekne zdola. Kam až sa dostaneme v budúcnosti to ukáže čas... ...   Celý článok
Velebit - toto obrovské a pre nás tajomné a nepreskúmané pohorie ma láka už dlhé roky. Neďaleko mora sa nachádzajú nádherné a divoké vápencové hory, popretkávané údoliami s hustými bukovými lesmi. Vraj sa tu nachádzajú miesta, kam ešte ľudská noha nevkročila.   V strednom Velebite, ktorý na juhu ohraničuje národný park Paklenica a na severe národný park Severný Velebit, sa nachádza skalná oblasť s názvom Dabarski Kukovi. Dozvedeli sme sa o nej z lezeckého sprievodcu Chorvátskom. Po preskúmaní informácií z knižky sme si tento rok povedali, že...   Celý článok
Auto zastavuje na známom parkovisku. Vonku je horúčava. Rýchlo do tieňa. Zakláňame hlavy a pozeráme na náš prvý cieľ. Tešíme sa. Dlho sme tu neboli. A teraz nadišiel ten moment pravdy!   Pozerám sa na skalný hrebeň, keď si uvedomím, že niečo tu nehrá! Niečo tu nesedí! Ale čo to môže byť?? A vtom sa mi v hlave rozjasní. Počujem hukot vody. Ale to predsa nemôže byť pravda! Rozbehnem sa k potoku, ktorý máme zafixovaný z našich predošlých návštev ako večne  vyschnuté koryto. Cez múrik ohraničujúci parkovisko to uvidím:   Voda!!! Veľa vody!!...   Celý článok
          Začiatkom mája panovalo na ostrove Krk už priam letné počasie. More síce ešte bolo studené, ale hornaté okolie letoviska Baška priam lákalo na túry. Pomocou mapy, ktorú dostanete v informačnom centre zadarmo, sme si teda naplánovali ďalšiu túru do ostrovnej "divočiny". Kaňon Veľkej Vrženice sľuboval už podľa zbežného pohľadu na mapu zaujímavú túru. Celá túra sa dá pekne zokruhovať. Poslúchli sme radu v stručnom sprievodcovi na druhej strane mapy a logicky sme sa vydali na okruh v smere kaňonom zdola nahor. Na začiatok na n...   Celý článok
            Keď som si na jar zisťoval najlepší možný prístup na jadranské ostrovy Cres a Lošinj z dvoch možností som nakoniec vybral tú cez ostrov Krk. A kedže možnosti získavať informácie sú dnes prakticky neobmedzené tak som si naťukal do vyhľadávača niečo ako Climbing na Krku. Narazil som na zaujímavú stránku, ktorá hovorila o ešte zaujímavejších lezeckých možnostiach v okolí letoviska Baška. V starom lezeckom sprievodcovi Chorvátska toho z Krku moc nebolo, ale práve na tej stránke som sa dozvedel o tom ako partia nadšencov celú zimu mak...   Celý článok
          Už pri pešej túre na vrch Hlam som si všimol krásne serpentíny vedúce borovicovým lesom z Bašky na planinu aj iným okom ako okom obyčajného turistu.  Oko sofistikovaného bajkera začalo chodníček okamžite zameriavať a vyhodnocovať. Výsledkom toho bolo, že za pár dní som využívajúc príjemné májové teploty naskočil na bajk a vydal som sa tento nádherný chodníček zokruhovať.   Vyrazil som z Bašky po hlavnej asfaltke vedúcej cez Dragu Baščanskú smerom na sever. Je to vlastne jediná prístupová cesta do Bašky. Nie je kde zablúdiť. ...   Celý článok
          Chorvátsko - ostrov Krk Potom, čo sme si rozložili náš hlavný stan v Baške v kempe Zablače a uskutočnili prvé túry po okolí, prišiel čas na to aby sme prevetrali vodný dopravný prostriedok: gumenú Pálavu. Aj keď je tento člnok dosť pomalý na veslovanie po mori, má aj svoje výhody. Napríklad pekne kopíruje vlny :)   Už počas peších túr sme pochopili, že veslovanie popri pobreží bude stáť zato. Prvý deň sme sa vybrali z Bašky smerom na východ. Veslovali sme popri početných plážičkách a útesoch smerom do zálivu Vela Luka. Po p...   Celý článok
          Po príchode na ostrov Krk sme sa ubytovali v kempe Zablače v stredisku Baška nachádzajúcom sa na juhovýchodnom cípe ostrova. More bolo ešte chladné a tak sme sa rozhodli pre aklimatizačnú túru. Na nábreží sme objavili rázcestník s množstvom tabuliek. Túry boli dokonca značené rôznymi farbami, čo v Chorvátsku nebýva zvykom. Až keď sme sa pozreli lepšie, zbadali sme na tabuľkách malým písmom: KČT Čedok. Tu sa nám rozjasnilo: Baška je už od predvojnových čias letoviskom so silným vplyvom našich západných susedov. Preto aj tá sieť ...   Celý článok

Zoznam článkov od 1 do 20 (z 42) >>
Skialpové sety
©  Vetroplachmagazin 2007 - 2016  |  designed by MVM Trade s.r.o.