Cykloshop

Chorvátsko

Turistika nad Omišom: Gospe od Sniga a vidlička

06.07.2018
Chorvátsko je krajinou do ktorej vycestuje ročne najviac Slovákov. Nič na tom nezmenia ani negatíva ako Slovinská diaľnica, neustále sa zvyšujúce ceny alebo tlačenica na pláži cez hlavnú sezónu. Nuž kto sa môže vyhnúť času od cca 10. júla do 20 augusta nech tak určite urobí, kto nie a pôjde aj tak ten musí rátať s tým, že nebude na pláži sám... Na Vetromagu sa vám snažíme priblížiť tie najzaujímavejšie miesta a tipy na túry. Ono je jasné, že plážoví povalači asi veľmi túto stránku nenavštevujú :) Jednou z najcennejších vecí chorvátskeho...   Celý článok
 Chorvátsky národný park Paklenica to nie je iba lezenie v kaňone. Celá oblasť ponúka úžasné možnosti turistiky vápencovými horami aké na Slovensku nenájdete. Za vstup do kaňonu Veľkej Paklenice sa platí, v posledných rokoch už je výpalnícka búdka aj pri vstupe do Malej Paklenice. Pre turistov ktorí sa vydajú na výlet iným smerom môže slúžiť ako motivácia aj to, že vstupenku potrebovať nebudú... Potom, čo bola opravená cesta zo Starigradu smer planina Veliko Rujno sa otvorili nové možnosti. Autom sa dá priblížiť nielen ku novej lezeckej oblasti kde...   Celý článok
Neďaleko Jablanacu odbočujeme z Jadranskej magistrály a začíname stúpať serpentínami úzkou asfaltovou cestou. Naším cieľom je priesmyk Veli Alan 1414m. Ideme len na prieskum brány do Národného parku Severný Velebit. Cestou hore obdivujeme výhľady na ostrovy ale aj na skalné veže znenazdajky objavujúce so vo výhľade. Na najväčšiu z nich: Strogir vedie niekoľko športových lezeckých ciest.  Pokračujeme serpentínami k hrebeňu Velebitu keď sa nám otvorí výhľad na starú opustenú budovu v diaľke. Priblížime si ju s pomocou fotoaparátu a nestačíme sa div...   Celý článok
 Do Omišu sa po rokoch vraciame opäť. Po našom druhom pobyte si ho dovolíme pasovať za najkomplexnejšie mesto chorvátskeho pobrežia. Je tu jednoducho všetko... V tomto článku sa ale budeme venovať špeciálne dvom pevnostiam vypínajúcim sa nad Omišom. Omiš bol v stredoveku za čias Benátskej republiky známy ako mesto pirátov. Benátčanom bol tŕňom v oku a dlho ho nevedeli dostať pod svoju nadvládu. Z tých čias sa zachovala historka o tom ako omišania ukrývali svoje lode v ústí rieky Cetina a rieku uzatvárali podvodnu reťazou takže prenasledovatelia nemohli...   Celý článok
 Jadran - Čierna Hora - Boka Kotorska - Kotor Pri mapovaní a dokumentovaní východného pobrežia Jadranu teraz zavítame do mesta Kotor, nachádzajúceho sa v závere zálivu Boka Kotorska. Toto mesto, ktoré je aj na zozname miest svetového kultúrneho dedičstva UNESCO, má výnimočnú kultúrnu aj námornú históriu. Popri Dubrovníku sa jedná o najzachovalejšie staré mesto na východnom pobreží Jadranu. Aj napriek zemetraseniam, z ktorých posledné bolo v roku 1979 a mesto výrazne poškodilo, sa staré opevnenie, paláce, kostoly a katedrály našťastie zachovali. Do sta...   Celý článok
 Osada Trsteno sa nachádza na pobreží asi 25km nad Dubrovníkom. Človek ju veľmi ľahko prehliadne, blížiac sa k Dubrovníku ho možno na sekundu zaujme mihnúci sa obrovský platan. Tento raz sme sa už na toto miesto zamerali detailne a oplatilo sa. V Trstenom sa totiž nachádza jediné arborétum na východnom jadranskom pobreží. Nevzniklo tu len tak náhodou. Základným predpokladom boli prírodné podmienky, a tie sú vďaka prameňu sladkej vody, pretekajúcej cez Trsteno, viac než vynikajúce. Za arborétum vďačíme stredovekej šľachtickej rodine Gučiovcov, ktorá tu...   Celý článok
 Pri mapovaní chorvátskeho pobrežia Jadranu tentoraz zavítame do mestečka Primošten. Nachádza sa v strednej Dalmácii niekde na polceste medzi Šibenikom a Trogirom.  Primošten je malebné chorvátske mestečko s veľkou turistickou tradíciou. Nachádza sa na poloostrove spojenom s pevninou úzkou šijou. V 16. storočí bolo ostrovné osídlenie spojené s pevninou mostom. Mesto bolo obkolesené hradbou s vežami ktoré boli odstránené v 19. storočí. Dnes je Primošten spojený s pevninou cestou na hrádzi.  V starom mestečku nachádzajúcom sa na poloostrove sa môžete po...   Celý článok
 Chorvátsko - ostrov Brač - Bol - Vidova gora 760 m.n.m. Druhý pohľad po príchode do každého prímorského letoviska hneď po pohľade na more smeruje opačným smerom a hľadá najvyšší bod v okolí. Vystúpiť na nejaký ten kopček nad plážami vždy považujeme za povinnosť ktorá sa mnohonásobne oplatí. Nebolo tomu ináč ani teraz. Pri našom pobyte v známom prímorskom letovisku Bol na Ostrove Brač (r.2016) sme sa potešili informácii, že na najvyšší vrch ostrova a zároveň celej ostrovnej časti pobrežia - Vidovu goru vedie značená turistická trasa priamo z...   Celý článok
 Chorvátsko - ostrov Brač - stredisko Bol Sedeli sme pod strieškou v kempe neďaleko Zlatého mysu, legendárnej pláže strediska Bol. Tmavé mraky nad kopcami nesľubovali v ten deň vysokú spotrebu opaľovacieho krému. "Boli ste sa už pozrieť na Kuču u kuči?" spýtal sa majiteľ kempu, postarší bývalý policajt s imidžom výpalníka :) A tak sme to vďaka nemu našli a videli... Pomník ľudskej hlúposti a zloby... Najprv sme mu nerozumeli, o čom to hovorí??? Kuča u kuči? To ako dom v dome? "Je to kuriozita, jediná na svete, to musíte vidieť! Povedal.&...   Celý článok
Amfiteáter v Pule, starobylé centrum Trogiru, hradby Dubrovníku a... Diokleciánov palác v Splite bol poslednou štvrtou pamiatkou Unesco na chorvátskom pobreží Jadranu ktorú sme tu ešte nemali preskúmanú a nafotenú. Pri minuloročnom návrate trajektom z ostrova Brač sme pristáli doobeda práve v Splite a konečne využili príležitosť navštíviť nami tak dlho obchádzanú už legendárnu pamiatku. Pri vchádzaní do prístavu sme už zdiaľky pozorovali veľké turistické lode. Bolo nám jasné že v centre bude husto - a veru bolo. Trošku divoké vyriešenie parkovania...   Celý článok
 Chorvátsky ostrov Brač ponúka množštvo prírodných a rovnako aj historických zaujímavostí. Keďže sa nachádzame na nie až tak veľkom ostrove, všetko je neďaleko a na fakultatívne výletíky stačí vyrážať podvečer. Rovnako tomu bolo aj pri našom výpade ku skalnému oknu s názvom Koloč. Nachádza sa neďaleko obce Nerežišča. Parkuje sa priamo v obci neďaleko kostolíka ktorému na streche vyrastá malá borovica. Pohľad naňho nájdete v nejednom turistickom prospekte z Braču. Skalné okno Koloč zostáva naďalej "tajným tipom" Bál som sa pri pl...   Celý článok

Ostrov Brač: Bol

15.08.2016
 Chorvátsko - ostrov Brač - Bol Najväčší z ešte nenavštívených. Aj tak by sa donedávna dal nazvať tento ostrov v našej mape objavovania chorvátskeho pobrežia. Pre mňa bol však ostrov Brač nezmazateľne spojený aj s menom slovenského spisovateľa Martina Kukučína.  Na ostrov sme sa preplavili z Makarskej malým trajektom. Väčšina ľudí sa na ostrov dostane zo Splitu. Tam už jazdia trajekty oveľa väčšie. Vyskúšali sme cestou späť. Po vylodení sa na Brači sme sa presunuli a rozložili svoj základný tábor v Bole v malom kempe neďaleko Zlatého mysu. Pr...   Celý článok
 Chorvátsko - ostrov Brač - Bol - Murvica - Dračia jaskyňa Seriál článkov z chorvátskeho ostrova nezačneme pekne odzačiatku ale niekde od... jaskyne. Zmajeva špilja - tak znel nápis na tabuľke, keď som okolo nej prvý raz prefrčal na bajku v obci Murvica neďaleko známeho letoviska Bol. Pod nápisom bolo telefónne číslo. "Aha určite zas nejaká pasca na turistov, pomyslel som si." V našom super kempe však fungoval net a tak som sa večer počas rozhovoru s chalanom od Kninu nato mrkol. Pozerali sme si najprv vyvieračky chorvátskych riek. Super miesta, turis...   Celý článok
 Chorvátsko, Národný park Paklenica:  Seline - kaňonom Malej Paklenice - sv. Jakov - usadlosť Jurline - kaňon Veľká Paklenica - Marasoviči - Starigrad   Vyše 400 tisíc Slovákov navštívilo minulý rok Chorvátsko... My sme koncom septembra na tejto túre nestretli ani človiečika. A túra to veru nie je tuctová... Nemusela by sa za ňu hanbiť žiadna svetová turisticko-prírodná TOP destinácia... Ale tou je vlastne aj - Chorvátsko.   Ako to už chodí, takéto pecky nezvykneme dávať náhodou a na prvý pokus. Aj v tejto lokalite som sa už motal dlho a na tejto t...   Celý článok
 Chorvátsky národný park Paklenica vo Velebite sa dnes spája predovšetkým s lezením. Pre dovolenkárov, ktorí nelezú s prechádzkou po kaňone. Pre pamätníkov sa tieto krásne prímorské chorvátske hory samozrejme ešte spájajú s filmami o Winnetuovi. Tieto filmy sa v spomínanom národnom parku nenatáčali len v kaňone Veľkej Paklenice ale aj na neďalekej náhornej plošine s názvom Veliko Rujno a na ďalších miestach. Napriek tomu, že do Chorvátska vycestuje ročne najviac Slovákov sa úžasné hory Velebitu dlhodobo tešia nepozornosti turistov :) V tomto článku...   Celý článok